Paragrafen

Bedrijfsvoering

Het is belangrijk dat het management en bestuur steeds  beter in positie komt en dat (interne) sturing en verantwoording blijvend worden versterkt. Hiertoe zijn in eerdere begrotingen diverse speerpunten benoemd waar aan gewerkt is. Wij streven naar operational excellence. Wij vinden het belangrijk de komende jaren de ‘basis op orde’ te brengen en door te ontwikkelen.

Actualisatie financiële verordening

In 2024 is een nieuwe financiële verordening opgesteld en aangeboden aan de raad en op 12 december 2024 door de raad vastgesteld. Directe aanleiding is het verduidelijken van de kaders voor het begrip "onrechtmatigheid" voor de rechtmatigheidsverantwoording. Daarnaast zijn een aantal verduidelijkingen aangebracht in artikelen en zijn de regels ten aanzien van activeren en afschrijven in lijn gebracht met de nota activeren en afschrijven.

Implementatie nieuw financieel pakket

In 2024 zijn we live gegaan met een nieuw financieel pakket. De administratieve processen zijn hierbij volledig herzien, met het oog op papierloos werken, uniformiteit en actueel inzicht in de verplichtingen die de organisatie is aangegaan. Met het vastleggen van verplichtingen wordt het inzicht in de uitputting van budgetten verbeterd. Deze verbetering draagt ook bij aan actuelere rapportages richting het bestuur.

Risicomanagement en weerstandsvermogen

Vanuit de provincie wordt steeds scherper gemonitord op zaken als incidenteel/structureel resultaat, weerstandsvermogen en diverse ratio’s die afhankelijk zijn van de liquiditeit. Inmiddels is vanuit de P&C cyclus veel aandacht voor de relatie tussen de beschikbare liquiditeit, de investeringsambities en de financieringsmogelijkheden voor de gemeente.
Al enkele jaren is de ambitie om een nieuwe nota voor risicomanagement en weerstandsvermogen op te stellen, maar andere prioriteiten krijgen voorrang. In 2025 wordt een afstudeeropdracht uitgevoerd met als doel een implementatieplan voor risicomanagement op te leveren, waarmee het college verder aan de slag kan.

Sturen en verantwoorden op personele lasten en inhuur

Eind 2024 is de prognosetool voor personele lasten uitgerold in de organisatie. Vanaf 2025 kunnen teamleiders meer grip krijgen op en inzicht krijgen in hun personele ontwikkeling, bezetting, inhuur en beschikbare ruimte om personeel in te zetten. HIermee hopen wij als organisatie meer grip te krijgen op de personele kosten en de overhead. In 2024 wordt een proces ontwikkeld waarin deze prognosetool een plaats krijgt en de monitoring van personele budgetten gestructureerd en periodiek plaatsvindt.

Deze pagina is gebouwd op 05/01/2025 13:48:47 met de export van 05/01/2025 10:33:01