Ruimtelijk Beheer

Algemeen

Het programma Ruimtelijk Beheer is veelomvattend. Het bevat het omschrijven van de uitgangspunten, de planvorming en de uitvoering van de verschillende elementen in onze openbare ruimte. Denk hierbij aan het onderhoud en beheer van onze wegen, verkeer en mobiliteit, civiele kunstwerken, openbaar groen, openbare verlichting, sloten, sportvelden, riolering en de inzameling van afval. Daarnaast voeren we groot onderhoud uit in de vorm van projecten en reconstructies van de openbare ruimte. Dit naar aanleiding van nieuwe wensen in het gebruik van de openbare ruimte.

Tot het programma behoren ook het beheer van het gemeentelijk Centrale Antenne Installatie (CAI), verkeers- en vervoersbeleid, verkeersveiligheid, ongedierte- en gladheidsbestrijding, onderhoud, beheer en verduurzaming van gemeentelijk vastgoed, kabels en leidingen, speelplaatsen, de kermis en straatmeubilair.

Door verschillende factoren, zoals de oorlog in de Oekraïne en stevige loonstijgingen, hebben we te maken met sterk stijgende kosten. Tevens hebben we voor de begroting van 2025 en verder minimaal 25% moeten bezuinigen op de vervangingsinvesteringen vanwege o.a. de verminderde bijdrage vanuit het Rijk vanaf 2026.

Organisatieontwikkeling Openbare Werken

In november 2021 hebben we een onderzoek op de afdeling laten uitvoeren door Cyber. Met als doel de beschikbare capaciteit van de “binnendienst” van de afdeling te vergelijken met de benodigde capaciteit om de opdracht van de afdeling te kunnen uitvoeren. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de afdeling ongeveer 10 fte te kort komt. Per 1 april 2023 is de reorganisatie geformaliseerd en is gestart met werving van nieuw personeel en het verbeteren van de werkprocessen. Belangrijk onderdeel waarop we sturen binnen de afdeling is houding en gedrag. Dit laatste geldt zowel intern als extern. De belangrijkste doelen van de reorganisatie zijn:

  • Naast reactief werken en brandjes blussen structureel planmatig en toekomstgericht werken.
  • Duurzame inzetbaarheid van medewerkers in de buitendienst. Dit is te realiseren door een grotere diversiteit aan werkzaamheden aan te bieden.
  • Efficiencywinst door beter gebruik te maken van materieel en expertise van de eigen medewerkers.
  • Goede samenwerking in de keten.
  • Ontwikkeling van individu, team en afdeling.

In 2024 is naar voren gekomen dat de gerealiseerde taakstelling die in het collegeprogramma is opgenomen wel is gerealiseerd, maar niet ten gunste is gekomen van het personeelsbudget, waardoor een overschrijding op personeel is aangegeven. Hierop moet dus nog een correctie plaatsvinden op de begroting.

Er is veel aandacht besteed aan het verbeteren van werkprocessen. Ook is een ontwikkeltraject gestart voor de voormannen. De verbeteringen in houding en gedrag zijn moeilijk concreet te maken, maar de sfeer op de werkvloer is voelbaar beter. Medewerkers houden zich beter aan de werktijden en de verplichte werkkleding wordt structureel door alle medewerkers van de buitendienst gedragen. Eind 2024 is het gelukt om 4 vacatures te in te vullen door vaste medewerkers die in het 1e kwartaal 2025 zullen starten. Hierdoor kan de benodigde capaciteit opnieuw tegen het licht worden gehouden.

Realisatie prioriteitsprojecten

We hebben een aantal geplande prioriteiten gerealiseerd:

  • In een groot aantal wijken heeft een reconstructie van de openbare ruimte plaatsgevonden of is groot onderhoud uitgevoerd. Tevens zijn een groot aantal wegen gereconstrueerd of heeft er groot onderhoud plaats gevonden, zoals bij de Zuidpolderlaan, Dijkgraaf de Ruiterlaan en Dijkgraaf Poschlaan. Voor de uitvoering van verschillende projecten in 2025 worden de voorbereidingen getroffen.
  • We hebben het groot onderhoud en de vervanging van een aantal civiele kunstwerken uitgevoerd.
  • De voorbereidingen zijn opgestart voor de vervangingen en het groot onderhoud voor de komende jaren.

Derde ontsluitingsweg
 Deze weg ligt in het verlengde van de N244 en sluit aan op de Dijkgraaf Poschlaan. De uitvoering van de realisatie is in 2024 afgerond. Ook de aanleg van de rotondes op de Dijkgraaf Poschlaan en Zuidpolderlaan is in 2024 afgerond.

Julianaweg
In het eerste plandeel, de Corridor, zijn de werkzaamheden afgerond Ook in de vervolgfases blijft participatie een belangrijk onderdeel van het proces. Samen met de werkgroep is voorbereiding voor fase 2 opgestart. Aandachtspunt is dat door de beschikbare ruimte parkeerplaatsen zullen verdwijnen. We onderzoeken waar we extra parkeerplekken kunnen realiseren en welke alternatieve locaties er zijn om te parkeren.

Centrale Antenne Inrichting (CAI)
Op basis van het onderzoek naar de toekomst van het gemeentelijk CAI-netwerk heeft de gemeenteraad besloten het CAI-netwerk te behouden. Daarnaast is vanuit GEV B.V. (Glasvezel Edam-Volendam) gestart met de aanleg van een toekomstbestendig glasvezelnetwerk. Binnen deze samenwerking zijn ook Ziggo en KPN betrokken om zodoende voor de toekomst een optimale service te bieden aan de inwoners van Edam en Volendam. De B.V. bestaat uit Glasdraad B.V. en de gemeente, die beide 50% aandeelhouder zijn.  In 2024 is de aanleg van de hoofdinfrastructuur grotendeels afgerond. Tijdens de aanleg worden af en te schades gemaakt door graafwerkzaamheden. Dit leidt af en toe tot overlast voor inwoners doordat riolering is beschadigd, of openbare verlichting niet brandt. De kosten van de schades worden verhaald op de aannemer. Ook is in 2024 gestart met het realiseren van huisaansluitingen en wordt op beperkte schaal al de werking van het netwerk getest.

Energietransitie
In de afgelopen jaren zijn grote delen van het elektriciteitsnetwerk in onze gemeente ‘op rood gezet’. Dit betekent dat hier vrijwel geen uitbreiding van het netwerk meer mogelijk is. Het risico op overbelasting van het elektriciteitsnetwerk wordt hier dan te groot. In sommige delen van onze gemeente maken we daarom geen nieuwe bedrijfsaansluitingen meer. Of mogen bedrijven maar een deel gebruiken van de capaciteit die ze eigenlijk nodig hebben. Samen met Liander is bekeken welke gebieden we de hoogste prioriteit moeten geven. We gaan bijvoorbeeld het netwerk in de oude kern van Edam in z’n geheel verzwaren. Hier hebben we de drie locaties voor nieuwe onderstations van Liander al bepaald. Voor Middelie, Oosthuizen en Beets lopen de voorbereidingen om ook daar binnen afzienbare termijn met de verzwaring te kunnen starten.

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 33.491
Gerealiseerd € 35.088
Afwijking € -1.597
Deze pagina is gebouwd op 05/01/2025 13:48:47 met de export van 05/01/2025 10:33:01