Speerpunten

Bereikbaar & veilig

Bereikbaar & veilig

In onderstaande tabel is de actuele stand van zaken van de speerpunten in dit programma weergegeven. In één oogopslag is middels een gekleurd vlaggetje weergegeven in welke fase van uitvoering het speerpunt zich bevindt:

Speerpunt:

4.2 Bereikbaar & Veilig

Wat wilden we bereiken?

Bereikbaar en veilig houden van de oude kommen

In de oude kernen van Edam en Volendam is de druk op parkeerplaatsen en de wegen groot. Als gemeente willen we een goede balans vinden tussen de veiligheid en de bereikbaarheid. Toeristen moeten zich welkom voelen in deze kernen en voor bewoners is het van belang hun woningen en wijken op een goede manier bereikbaar te houden. De beschikbare ruimte voor auto’s zal hierdoor afnemen en de ruimte voor de fietser en voetganger zal worden vergroot.

Wat wilden we daarvoor doen?

Bijstellen van de parkeernorm in de oude kernen

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Op dit moment wordt er gewerkt aan een nota parkeernormen. De verwachting is dat deze in het tweede kwartaal 2025 aan de gemeenteraad aangeboden kan worden, wanneer er een definitief besluit genomen is inzake betaald parkeren.

Wat wilden we daarvoor doen?

Stimuleren van parkeren buiten de kernen

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De parkeerregulering op dit moment zorgt er op dit moment al voor dat meer mensen buiten de kernen kunnen parkeren in plaats van daar binnen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Onderzoek mogelijkheden betaald parkeren, of parkeren voor vergunninghouders

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In de kadernota 2025 en begroting 2025-2028 is de financiële vertaling met mogelijke opbrengsten vanaf 2026 voor betaald parkeren opgenomen. Een definitief besluit over betaald parkeren moet nog genomen worden. De planning is om februari 2025 een voorstel aan de gemeenteraad aan te bieden.

Wat wilden we daarvoor doen?

Optimaliseren van de openbare ruimte ten behoeve van fietsers en voetgangers bij reconstructie.

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In het mobiliteitsplan, dat de gemeenteraad juni 2024 heeft vastgesteld, staat deze maatregel en het raakvlak met de doorstroming en het parkeren van auto’s ook beschreven. Voor 2025 en 2026 wordt voor het Mobiliteitsplan een uitvoeringsagenda opgesteld.

Wat wilden we bereiken?

Betere bereikbaarheid en doorstroom van verkeer

Zowel binnen de kernen als direct daarbuiten (provinciale) wegen neemt de verkeersdruk toe. Er is een groot netwerk voor het openbaar vervoer, maar ook het aantal voertuigen neemt toe. Om toekomstige projectontwikkeling te kunnen blijven faciliteren, is het noodzakelijk continu oog te hebben voor een optimale bereikbaarheid en doorstroom.

Wat wilden we daarvoor doen?

Aanleg 3e ontsluitingsweg

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De Zuiderzeeweg (nieuwe naam) is in gebruik genomen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Reconstructie Julianaweg

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De eerste fase is afgerond. De tweede en derde fase worden achter elkaar uitgevoerd. In Q2 2025 wordt gestart met realisatie fase 2, Het Dorp.

Wat wilden we daarvoor doen?

Deelnemen regionale ontwikkelingen

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In regionale verkeersoverleggen zoals Bereikbaar Waterland met buurgemeenten en de provincie N-H werken we samen aan de regionale bereikbaarheid van zowel openbaar vervoer als voertuigen en het effect van woningbouw daarop. De focus verbreedt daarbij van louter de doorstroming naar meer oog voor verkeersveiligheid.

Wat wilden we bereiken?

Openbare ruimte aangepast op klimaatverandering

Door klimaatverandering krijgen we steeds meer te maken met extreme regenval, of juist extreme droogte. Ook is de warmtelast in de bebouwde kom een steeds groter wordend probleem. De traditionele manier van denken en werken in de openbare ruimte past hier niet meer bij.

Wat wilden we daarvoor doen?

Gebruik van materiaal dat waterafvoer bevordert

Budgethouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Er zijn projecten in voorbereiding waar water passerende verharding of waterbergende wegen worden toegepast. Voor 2025 en verder zal het echter moeilijker worden om water passerende verharding toe te passen vanwege de hogere kosten en de doorgevoerde bezuinigingen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Verder onderzoeken naar inrichting die beter in staat is water vast te houden

Budgethouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Er zijn projecten in voorbereiding waar water passerende verharding of waterbergende wegen worden toegepast.

Wat wilden we daarvoor doen?

Waar mogelijk vergroenen van de omgeving

Budgethouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Bij projecten waarbij de openbare ruimte wordt heringericht, zal er tekens gekeken worden, hoe en waar er meer groen gerealiseerd kan worden.

Wat wilden we daarvoor doen?

Stimuleren meer groen in tuinen

Budgethouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Dit jaar zijn bewoners benaderd/gestimuleerd/geactiveerd om hun tuinen te gaan ontharden. Dit kan door bijvoorbeeld groen in potten neer te zetten, al is het uiteindelijk doel hoger. De bewoner is hierbij ondersteund door de gemeente, die verschillende initiatieven heeft georganiseerd om het gemakkelijker te maken.
Dit project is een continue proces en zal niet eindigen in 2024.

Tijdens de participatie van het integrale project Oosthuizen Noord zal bij de bewoners het belang worden aangegeven van meer groen in tuinen.


Tijdens de participatie van het integrale project Oosthuizen Noord zal bij de bewoners het belang worden aangegeven van meer groen in tuinen.

Wat wilden we bereiken?

Veilig gebruik van de openbare ruimte

De afgelopen jaren zijn de rotondes in Edam en Volendam aangepast, de fietsers hebben nu voorrang op de automobilisten. Bij met name kunstwerken komen er gebreken aan het licht door gewijzigd gebruik, maar ook doordat de technische levensduur in sommige gevallen is verstreken.

Wat wilden we daarvoor doen?

Veiligheid fietsers en voetgangers verder vergroten (de automobilist is op bezoek)

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Bij onderhoudsprojecten en weginrichting gaat veel aandacht uit naar veilig gebruik van de ruimte door fietsers en voetgangers. Parkeerplaatsen opheffen om ruimte en veiligheid voor voetganger en fietser te creëren stuit op weerstand. Ook buiten de bebouwde kom zijn projecten in voorbereiding om de fietsroutes meer autoluw in te richten.

Wat wilden we daarvoor doen?

Periodieke inspecties areaal verbeteren

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Elke Assetmanager laat zijn eigen inspecties uitvoeren, door een specialistisch ingenieursbureau. Omdat dit allemaal separaat gebeurd is de verwachting dat de inspecties kwalitatief beter zijn, dan in het verleden. Daarnaast is meer controle op hoe de inspecties worden uitgevoerd, doordat de medewerkers ook buiten kijken hoe deze worden uitgevoerd.

Wat wilden we daarvoor doen?

Realistische uitvoeringsplannen

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Groenbeheerplan is leidend en het onderhoud wordt volgens het bijbehorende groenbeheerplan uitgevoerd.

Wat wilden we daarvoor doen?

Verder reduceren achterstallig onderhoud

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Groenbeheerplan is leidend. Daar waar regulier onderhoud niet (meer) toereikend is, wordt het omgevormd dan wel een andere groene invulling uitgewerkt.

Wat wilden we daarvoor doen?

Prioriteren op basis van gebruik en risico

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Door een goed meerjarenplan op te stellen kan je beginnen met gebiedsgericht onderhoud waardoor je uiteindelijk achterstallig onderhoud wegwerkt en het voorkomt.

Wat wilden we bereiken?

Vergroten van de veiligheid in kernen met lintbebouwing

Binnen onze gemeente hebben we een aantal kernen met lintbebouwing. De wegen zijn er smal en de mogelijkheden om snelheid beperkende maatregelen te realiseren zijn daardoor beperkt. De wegen worden met name gebruikt door de eigen bewoners en bedrijven en in het seizoen zijn er veel dagjesmensen op de fiets of toertochten voor de fiets, auto of motor. De belangen van burgers en bedrijven lopen zeer sterk uiteen, waardoor maatregelen moeilijker te realiseren zijn.

Wat wilden we daarvoor doen?

Publiekscampagnes voeren om bewustwording te vergroten

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De Vervoerregio begeleidt de uitrol van landelijke (verkeers-)campagnes in onze regio.

Wat wilden we daarvoor doen?

Plaatsen elektronische smileys met snelheid en kleur

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De gemeente heeft zes snelheidskasten in eigendom. Vijf daarvan worden zes maal per jaar op andere locaties opgehangen in de gemeente om verkeersdeelnemers te wijzen op hun eigen snelheid in relatie tot de geldende maximumsnelheid.

Wat wilden we daarvoor doen?

Bijplaatsen borden 15 km/h voor zwaar verkeer

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Op meerdere plaatsen in de gemeente zijn deze tekstborden geplaatst.

Wat wilden we daarvoor doen?

Continueren overleg inwoners

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De gemeente is en blijft benaderbaar voor inwoners en groepen inwoners bij vragen en opmerkingen die betrekking hebben op het verkeer.

Wat wilden we daarvoor doen?

Aanbrengen (optische) snelheid beperkende maatregelen

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Er zijn in het gebied meerdere maatregelen aangebracht, welke tot verdeelde tevredenheid hebben geleid.

Deze pagina is gebouwd op 05/01/2025 13:48:47 met de export van 05/01/2025 10:33:01