Wat heeft het gekost?
Bedragen *€1.000 | Jaarrekening | Primitieve begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking | |
Saldo per speerpunt en product | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Optimale inzet en behoud van financiële middelen | 68.237 | 71.994 | 73.261 | 74.052 | 791 | |
6.01 | Beleggingen en treasury | 248 | 950 | 940 | 949 | 9 |
Lasten | -177 | 569 | 89 | 101 | 12 | |
Baten | 425 | 381 | 851 | 848 | -3 | |
6.02 | Onroerende-zaakbelastingen | 5.998 | 6.256 | 6.393 | 6.441 | 47 |
Lasten | -602 | -786 | -729 | -677 | 51 | |
Baten | 6.600 | 7.042 | 7.122 | 7.118 | -4 | |
6.03 | Overige belastingen | 1.323 | 1.387 | 1.381 | 1.515 | 135 |
Lasten | -178 | -185 | -191 | -191 | 0 | |
Baten | 1.501 | 1.572 | 1.572 | 1.706 | 135 | |
6.04 | Algemene uitkering | 60.575 | 64.535 | 65.442 | 65.851 | 409 |
Baten | 60.575 | 64.535 | 65.442 | 65.851 | 409 | |
6.05 | Beheer Overige Gebouwen | 78 | -800 | -634 | -513 | 122 |
Lasten | -1.245 | -1.553 | -1.811 | -1.697 | 114 | |
Baten | 1.323 | 753 | 1.177 | 1.184 | 8 | |
6.06 | Controle gemeentefinanciën | -135 | -112 | -112 | -114 | -2 |
Lasten | -135 | -112 | -112 | -114 | -2 | |
6.07 | Overige baten en lasten | 150 | -222 | -148 | -77 | 71 |
Lasten | -535 | -222 | -286 | -531 | -246 | |
Baten | 685 | 0 | 138 | 454 | 317 | |
Totaal vóór mutaties reserves | 68.237 | 71.994 | 73.261 | 74.052 | 791 | |
Onttrekking reserves | 2.098 | 11.396 | 15.677 | 15.652 | -25 | |
Toevoeging reserves | -1.030 | 0 | -4.365 | -4.365 | 0 | |
Totaal vóór mutaties reserves | 69.305 | 83.390 | 84.573 | 85.338 | 766 |
Bedragen * €1.000 | ||||||||
Omschrijving | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking | |||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | ||
Optimale inzet en behoud van financiële middelen | -3.040 | 76.301 | 73.261 | -3.110 | 77.162 | 74.052 | 791 | |
6.01 | Beleggingen en treasury | 89 | 851 | 940 | 101 | 848 | 949 | 9 |
6.02 | Onroerende-zaakbelastingen | -729 | 7.122 | 6.393 | -677 | 7.118 | 6.440 | 47 |
6.03 | Overige belastingen | -191 | 1.572 | 1.380 | -191 | 1.706 | 1.516 | 135 |
6.04 | Algemene uitkering | 0 | 65.442 | 65.442 | 0 | 65.851 | 65.851 | 409 |
6.05 | Beheer Overige Gebouwen | -1.811 | 1.177 | -634 | -1.697 | 1.184 | -513 | 122 |
6.06 | Controle gemeentefinanciën | -112 | 0 | -112 | -114 | 0 | -114 | -2 |
6.07 | Overige baten en lasten | -286 | 138 | -148 | -531 | 454 | -77 | 71 |
Reserves programma 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.99 | Reservemutaties programma 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal vóór mutaties reserves | -3.040 | 76.301 | 73.261 | -3.110 | 77.162 | 74.052 | 791 | |
Mutaties reserves | -4.365 | 15.677 | 11.312 | -4.365 | 15.652 | 11.287 | -25 | |
Totaal na mutaties reserves | -7.405 | 91.977 | 84.573 | -7.475 | 92.814 | 85.338 | 766 |
Verantwoording producten
Met betrekking tot de verantwoording van de producten is er voor gekozen slechts de significante afwijkingen ten opzichte van de begroting te vermelden, waardoor de analyse per programma op de gewenste hoofdlijnen plaats vindt.
Product 6.02 Onroerende-zaak belastingen
De lasten op dit product vallen € 51.000 lager uit dan was begroot. De lager uitgevallen kosten op het gehele product 6.02 hebben voornamelijk betrekking op de afhandeling van bezwaar en beroep tegen de WOZ-beschikkingen 2024. Er zijn minder bezwaar- en beroepschriften binnengekomen dan geraamd en er zijn minder proceskosten toegekend.
Product 6.04 Algemene uitkering
De opbrengst Algemene uitkering is in 2024 € 409.000 hoger uitgevallen dan was begroot. Dit komt door nagekomen correcties uit voorgaande jaren en doordat de gevolgen van de december circulaire wel in de werkelijke cijfers zijn verwerkt maar niet in de begroting zijn bijgesteld.
Product 6.05 Beheer overige gebouwen
De lasten voor het beheer van overige gebouwen zijn € 114.000 lager uitgevallen. Dit heeft verschillende oorzaken. Te denken valt aan lagere kosten voor klein onderhoud, energiekosten en overige uitgaven van diverse panden.
Product 6.07 Overige baten en lasten
Op dit product worden alle baten en lasten op geboekt die niet op andere producten kunnen worden verantwoord. De lasten op dit product zijn in 2024 € 246.000 hoger uitgevallen dan was begroot. Dit wordt veroorzaakt door de toevoeging aan de voorzieningen Verlofsparen . Binnen de CAO Gemeenten heeft de werknemer het recht om verlof te sparen. Inmiddels maakt een toenemend aantal werknemers van de gemeente gebruik van dit recht om eerder te kunnen stoppen met werken of voor een ander bestedingsdoel. De voorziening wordt jaarlijks, en per 31 december, bijgesteld op basis van de saldi spaarverlof van de werknemers gemeente Edam-Volendam die op dat moment in dienst zijn.
De baten op het product 6.07 zijn in 2023 € 317.000 hoger uitgevallen dan was begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een vrijval van € 199.000 uit de voorziening Dubieuze debiteuren. Bij de jaarlijkse beoordeling is gebleken dat de inhoud van de voorziening te hoog was. Daarnaast waren er in 2024 nog enkele winstafdrachten van verkochte woningen op de Broeckgouw.