Toegankelijkheid
In onderstaande tabel is de actuele stand van zaken van de speerpunten in dit programma weergegeven. In één oogopslag is middels een gekleurd vlaggetje weergegeven in welke fase van uitvoering het speerpunt zich bevindt:
Speerpunt: | 5.1 Toegankelijkheid | |
---|---|---|
Wat wilden we bereiken? | Laagdrempelige toegang bij Wijksteunpunt en CJG | |
We zetten stappen van ‘zorgen voor’, naar ‘zorgen dat’. Het vraagt om een nieuwe opzet van wijksteunpunten en mogelijk andere locaties van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG). Wijksteunpunten worden samen met buurtkamers de informele toegang tot in de wijk georganiseerde voorzieningen van het sociaal domein. Het zijn steunpunten voor en door de samenleving, die bemenst worden door vrijwilligers. Het CJG blijft een belangrijke plek waar ouders met opvoedingsvragen laagdrempelig terecht kunnen op de vindplaatsen die in de gemeente georganiseerd zijn. | ||
Wat wilden we daarvoor doen? | Realiseren van een gecombineerd CJG/WSP in de Singel in Edam en het gezondheidscentrum in Oosthuizen en een WSP in Volendam | |
Budgethouder(s): | Vincent Tuijp | |
Status van uitvoering nu: | ||
Toelichting status: | Voor het gezondheidscentrum in Oosthuizen is besloten de koopovereenkomst met de ontwikkelaar te ontbinden. De overeenkomst met de andere twee partijen (horecaondernemer en pizzeria) zal in stand gehouden worden en de juridische levering hiervan heeft plaatsgevonden eind 2024. | |
Wat wilden we daarvoor doen? | Het CJG, WSP, Buurtkamers, Bibliotheek en BSL worden beter aan elkaar verbonden voor optimale dienstverlening aan onze inwoners. | |
Budgethouder(s): | Vincent Tuijp | |
Status van uitvoering nu: | ||
Toelichting status: | Met de plannen om een gecombineerd CJG/WSP in zowel Edam als Oosthuizen te realiseren in nauwe samenwerking met de bibliotheek, wordt al heel erg vanuit deze actie gewerkt. In de huidige situatie is dit fysiek nog niet altijd mogelijk, maar wordt getracht middels afstemmingsoverleg en netwerkbijeenkomsten toch de nodige randvoorwaarden te creëren. Daarnaast is het Breed Sociaal Loket op gezette tijden aanwezig in zowel het huidige Wijksteunpunt als het Centrum voor Jeugd en Gezin wat ook die samenwerking ten goede komt. | |
Wat wilden we daarvoor doen? | Implementatie van het cliëntvolgsysteem | |
Budgethouder(s): | Vincent Tuijp | |
Status van uitvoering nu: | ||
Toelichting status: | Sinds begin juni 2024 is een deel van het nieuwe cliëntvolgsysteem live. Inmiddels werken teams jeugd en Wmo in het systeem. Daarnaast is het inwonersportaal BSL online ook live. Dit is het portaal waar inwoners hun aanvraag voor bijstand of mutaties kunnen doen en de voortgang daarvan kunnen volgen. Het resterende deel (werk, inkomen, schuldhulpverlening en inburgering) zal in 2025 geïmplementeerd worden. De verwachting is dat dit eind 2025 is afgerond. | |
Wat wilden we bereiken? | Tijdige inzet van adequate ondersteuning en hulp | |
Wij zetten in op een uitgebreid aanbod van ondersteuning en hulp die voor iedereen toegankelijk is. Wij organiseren dit dichtbij de leefwereld van onze inwoners en zetten in op het vergroten van de bekendheid van deze voorzieningen. Het doel is inwoners zo snel mogelijk de juiste kennis en vaardigheden aan te bieden, zodat inzet van een maatwerkvoorziening voorkomen word. Indien er wachttijden ontstaan kijken we, samen met onze inwoners, naar tijdige en passende overbruggingshulp. | ||
Wat wilden we daarvoor doen? | Vergroten van de toegankelijkheid van de (voorliggende) voorzieningen (2 pilots Wmo, 1 pilot jeugd en intensivering samenwerking huisartsen) | |
Budgethouder(s): | Vincent Tuijp | |
Status van uitvoering nu: | ||
Toelichting status: | Vanuit Jeugd: In 2023 is er een pilot en plan van aanpak opgesteld om vanuit het voorliggend veld sneller door te kunnen verwijzen naar jeugdzorgaanbieders die werkzaam zijn binnen segment A. Het doel hiervan is om inwoners die behoefte hebben aan ondersteuning/hulp sneller op de juiste plek te krijgen. De pilot is in het tweede kwartaal van 2024 van start gegaan en wordt nauw gemonitord. In het eerste kwartaal van 2025 wordt er na evaluatie een besluit genomen over of de pilot omgezet kan worden in structurele protocollen. | |
Wat wilden we daarvoor doen? | Bij lange wachttijden bij hulpaanbieders zoeken we adequate (overbruggings-)alternatieven om te zorgen dat inwoners ondersteuning ontvangen en de problematiek niet verergert. | |
Budgethouder(s): | Vincent Tuijp | |
Status van uitvoering nu: | ||
Toelichting status: | Binnen Jeugd is er op regionaal niveau een werkgroep aanpak wachttijden opgezet. Deze werkgroep onderzoekt hoe inwoners die met wachttijden te maken krijgen van passende ondersteuning voorzien kunnen worden. | |
Wat wilden we daarvoor doen? | Bekendheid van algemene voorzieningen en het voorliggend veld vergroten (communicatie). | |
Budgethouder(s): | Vincent Tuijp | |
Status van uitvoering nu: | ||
Toelichting status: | Onder de professionals in- en extern, maatschappelijk veld zijn algemene voorzieningen en voorliggend veld bekend, deze staan regelmatig op de agenda tijdens diverse gezamenlijke overleggen. De bekendheid bij de inwoners is aandachtspunt voor komende periode. We overwegen om de inzet hierop in 2025 te intensiveren. PR en communicatie campagne gekoppeld aan thema’s worden ingezet. | |
Wat wilden we daarvoor doen? | We zetten regionaal in op het versnellen van afschalen en uitstromen in de specialistische jeugdhulp. | |
Budgethouder(s): | Vincent Tuijp | |
Status van uitvoering nu: | ||
Toelichting status: | In 2024 wordt in navolging van vorig jaar veel aandacht besteed aan de hervormingsagenda (HvA). Een reeks aan hervormingen die de jeugdzorg weer effectief en efficiënt moet maken. Afschalen en versnellen van uitstroom heeft in dit ontwikkelproject een prominente plek. |