Onderstaand overzicht betreft de restantkredieten per 31-12-2024 van de lopende investeringen.
Bedragen * € 1.000 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 | |||
Nr | Omschrijving | Cumul. Ramingen 2023 | Raming | Ramingen cumul. | Uitg. | Reclass / afboeking | Uitgaven | Uitg. | Restant | Status |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. PROJECTEN | ||||||||||
N/A | Algemeen voorbereidingskrediet | 0 | 500 | 500 | -45 | 0 | -137 | -182 | 318 | Gereed |
I10038-101 | Julianaweg fase 1 Corridor | 3.957 | 0 | 3.957 | -3.423 | -1.332 | 613 | -4.141 | -183 | Gereed* |
I10045-101 | Voorbereidingskrediet containerwoningen | 2.908 | -477 | 2.431 | -1.906 | 10 | 285 | -1.611 | 820 | Gereed |
I10000-100 | 3e Ontsluitingsweg voorbereidingskosten | 11.990 | -11.990 | 0 | -8.556 | 0 | 8.556 | 0 | 0 | Gereed* |
I10000-101 | 3e ontsluitingsweg Verwervingskosten | 0 | 494 | 494 | 0 | 0 | -494 | -494 | 0 | Gereed |
I10000-103 | 3e ontsluitingsweg aanleg groen | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 | -245 | -245 | 55 | Gereed* |
I10000-104 | 3e ontsluitingsweg aanleg kruising N247 | 0 | 3.392 | 3.392 | 0 | 0 | -3.392 | -3.392 | 0 | Gereed |
I10000-105 | 3e ontsluitingsweg aanleg weg KWS | 0 | 2.661 | 2.661 | 0 | 0 | -2.205 | -2.205 | 456 | Gereed* |
I10037-100 | Purmer | 1.080 | -32 | 1.048 | -208 | 208 | 0 | 0 | 1.048 | Grex |
I10037-102 | Strategische aankoop purmer | 0 | 6.180 | 6.180 | 0 | -6.180 | 0 | -6.180 | 0 | Grex |
I10037-103 | Strategische aankoop purmer | 0 | 1.120 | 1.120 | 0 | -1.120 | 0 | -1.120 | 0 | Grex |
I10013-100 | VBK Centrumplein Oosthuizen | 50 | 0 | 50 | -1 | 0 | -2 | -3 | 47 | Actief |
I10032-100 | Voorb.kred. Vernieuwb." De nieuwe School | 4.660 | 364 | 5.024 | -296 | 0 | -101 | -397 | 4.627 | Actief |
I10025-100 | Koningsspil Oosthuizen uitbr.basisschool | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | -17 | -17 | 233 | Actief |
I10047-100 | VK 1e fase transf. bedrijventerr. Jul.wg | 589 | 0 | 589 | -23 | 0 | -1 | -24 | 565 | Actief |
I10026-100 | Lange Weeren | 1.051 | 650 | 1.701 | -627 | 0 | -655 | -1.282 | 419 | Actief |
I10038-100 | Julianaweg voorbereiding | 2.710 | 0 | 2.710 | -2.709 | 1.332 | 0 | -1.378 | 1.332 | Actief |
I10038-102 | Julianaweg fase 2&3 Dorp en Entree | 2.610 | 2.333 | 4.943 | -316 | 0 | -633 | -948 | 3.995 | Actief |
I10024-101 | VK project Tase | 200 | 0 | 200 | -65 | 0 | -6 | -71 | 129 | Actief |
I10028-100 | Meekoppelkans Steiger Etersheim | 357 | 0 | 357 | -53 | 0 | -13 | -66 | 291 | Actief |
I10028-101 | Meekoppelkans Kruising Warder | 150 | 0 | 150 | -19 | 0 | 0 | -19 | 131 | Actief |
I10028-102 | Meekoppelkans Kitesurf Locatie | 17 | 0 | 17 | -2 | 0 | 0 | -2 | 15 | Actief |
2. OPENBARE WERKEN | ||||||||||
Afvalinzameling | ||||||||||
I10002-102 | Vervangen ondergr. afvalcontainers | 115 | 0 | 115 | 0 | 0 | -88 | -88 | 27 | Gereed |
I10002-101 | Ondergr. containers voorz. van 5G | 175 | 0 | 175 | 0 | 0 | -9 | -9 | 166 | Actief |
I10002-103 | Vervangen valbeveil.ondergr.afvalcont. | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 | -8 | -8 | 42 | Actief |
I10002-104 | Beleidsplan Afvalbeheer (uitv.vm Zeevang | 500 | -300 | 200 | 0 | 0 | -3 | -3 | 197 | Actief |
Civiele Kunstwerken | ||||||||||
I10010-101 | Vervangen fiets-/voetgangersbruggen | 800 | 0 | 800 | -473 | 0 | -127 | -600 | 200 | Actief |
I10005-102 | Beschoeiingen 2024 | 0 | 1.688 | 1.688 | 0 | 0 | -764 | -764 | 924 | Gereed* |
I10009-101 | Bruggen 2024 | 0 | 308 | 308 | 0 | 0 | -79 | -79 | 229 | Gereed* |
I10017-104 | Havens 2024 | 0 | 155 | 155 | 0 | 0 | -44 | -44 | 111 | Gereed* |
I10017-100 | Vernieuwen boothelling haven Edam | 184 | 0 | 184 | -65 | 0 | -98 | -163 | 21 | Gereed |
I10017-101 | Haven Edam geleidewerk steiger 11 | 598 | 0 | 598 | -319 | 0 | -249 | -568 | 30 | Gereed |
I10017-102 | haven Edam betonnen havenhoofd | 98 | 0 | 98 | 0 | 0 | -90 | -90 | 7 | Gereed |
I10005-101 | Beschoeiingen 2023 | 120 | 114 | 234 | -91 | 0 | -143 | -234 | 0 | Gereed |
Speelwerktuigen | ||||||||||
I10044-102 | Speeltoestellen t/m 2023 | 100 | 208 | 308 | -41 | 0 | -249 | -291 | 17 | Gereed |
I10044-103 | Speeltoestellen 2024 | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | Gereed* |
Riolering | ||||||||||
I10051-100 | Vrij-verval riolering 2024 | 0 | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | -3.540 | -3.540 | -540 | Gereed |
I10051-101 | Mechanische riolering 2024 | 0 | 50 | 50 | 0 | 0 | -83 | -83 | -33 | Gereed |
I10038-103 | Riool en Rioolduikers Julianaweg 2023 | 1.000 | 0 | 1.000 | -317 | 0 | -481 | -798 | 202 | Actief |
I10051-102 | Riool en Rioolduikers Julianaweg 2024 | 0 | 350 | 350 | 0 | 0 | -219 | -219 | 131 | Actief |
Wegen, verkeer & verlichting | ||||||||||
I10048-104 | Wegenbeleidsplan 2024 | 0 | 3.100 | 3.100 | 0 | 0 | -1.215 | -1.215 | 1.885 | Gereed* |
I10048-102 | Verkeersplan 2018-2023 | 898 | -26 | 872 | -702 | 0 | -101 | -803 | 69 | Gereed* |
I10016-100 | Versnellingsopg. Haltetoegankelijkheid | 420 | -335 | 85 | -118 | 0 | -14 | -132 | -47 | Gereed |
I10050-100 | Reconstructie Keetzijde fase 2 | 1.157 | 0 | 1.157 | -57 | 0 | -1.098 | -1.156 | 1 | Gereed |
I10038-105 | Openbare Verlichting Julianaweg | 680 | 0 | 680 | -199 | 0 | -17 | -216 | 464 | Actief |
I10048-100 | PP-4.3 Vern. 4 verkeerslichtinstallaties | 160 | 0 | 160 | -106 | 0 | 0 | -106 | 54 | Actief |
I10048-103 | Zichtbaarheid voetgangersoverst.plaatsen | 35 | 0 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
3. SPORTACCOMODATIES | ||||||||||
I10011-100 | AV Edam, landingsmat hoogspringen | 0 | 12 | 12 | -4 | 0 | 0 | -4 | 8 | Gereed |
I10019-111 | RKAV Vervangen kunstgrasveld 2 | 545 | 0 | 545 | -4 | 0 | -589 | -594 | -49 | Gereed |
I10019-115 | RKAV Led-verlichting (veld 1) | 30 | 67 | 97 | -16 | 0 | -79 | -95 | 2 | Gereed |
I10019-117 | VV Oosthuizen Led-verlichting | 30 | 32 | 62 | -55 | 0 | 3 | -51 | 11 | Gereed |
I10021-105 | Renov.Sportvloer gymzaal Kwadijk | 18 | 0 | 18 | 0 | 0 | -19 | -19 | -1 | Gereed |
I10021-106 | Revovatie sportvloer gymzaal Middelie | 9 | 0 | 9 | 0 | 0 | -10 | -10 | -1 | Gereed |
I10021-107 | Revovatie sportvloer gymzaal Schoolstr. | 26 | 0 | 26 | 0 | 0 | -33 | -33 | -7 | Gereed |
I10018-103 | Bolwerck scheidingswand sporthal | 0 | 109 | 109 | 0 | 0 | -38 | -38 | 70 | Gereed |
I10019-101 | EVC Veld D onderbouw | 25 | 10 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
I10019-102 | EVC Veld D toplaag | 20 | 15 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
I10019-104 | Dijkzicht Overslagsysteem | 20 | 0 | 20 | -6 | 0 | 0 | -6 | 14 | Actief |
I10019-126 | EVC velden A en B led-verlichting | 59 | 30 | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 | 89 | Actief |
I10019-129 | AV Edam kunstgras binnenterrein | 0 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | Actief |
I10019-131 | VV Oosthuizen vervangen veld 2 | 0 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | Actief |
I10021-100 | De Kreil: Warmtepomp bivalent systeem | 136 | -86 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 50 | Actief |
I10021-101 | Bolwerck Warmtepomp (hybride) | 210 | 0 | 210 | -55 | 0 | 1 | -54 | 156 | Actief |
I10021-103 | Bolwerck warmteopwekking | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | Actief |
I10021-104 | Schoolstraat: isoleren buitengevels | 16 | 0 | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 | Actief |
I10022-102 | Zwemb.De Waterdam,Inventaris verv.2023 | 33 | 0 | 33 | -10 | 0 | 0 | -10 | 23 | Actief |
4. TRACTIE | ||||||||||
I10046-107 | Vv maaimachine John Deere 2018 | 123 | -23 | 100 | 0 | 0 | -100 | -100 | 0 | Gereed |
I10046-108 | Verv. Toro maarmachine | 67 | 33 | 100 | 0 | 0 | -100 | -100 | 0 | Gereed |
I10046-110 | Verv. Containerwagen/laadkraan MAN | 180 | 131 | 311 | -155 | 0 | -156 | -311 | 0 | Gereed |
I10046-126 | Overname Cirkelmaaier Ramsomes van Baanstede | 64 | 36 | 100 | 0 | 0 | -100 | -100 | 0 | Gereed |
I10046-130 | Dienstauto's BOA's | 70 | 30 | 100 | 0 | 0 | -85 | -85 | 15 | Gereed |
I10046-150 | Ramsomes MP 635 basismachine | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | Actief |
I10046-149 | Aanschaf sleutelbeheersysteem | 0 | 33 | 33 | 0 | 0 | -10 | -10 | 23 | Actief |
I10046-100 | Vv Ford Fusion 75-JDZ-1 | 17 | 0 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17 | Actief |
I10046-101 | Vv VW Caddy GP3 Reiniging | 25 | 10 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
I10046-103 | Vv Volkswagen Caddy 2-VPB-24 | 25 | 10 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
I10046-104 | Vv Volkswagen Caddy 6-VPR-68 | 25 | 10 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
I10046-105 | Vv Toyota Aygo 87-RDB-4 | 26 | 0 | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | 26 | Actief |
I10046-106 | Vv Volkswagen Caddy 2-VPB-27 | 25 | 10 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
I10046-114 | VW Caddy GP3 Bestelw.Landmeter | 21 | 14 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
I10046-115 | VW Caddy GP3 bestelw. Schilder | 17 | 18 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
I10046-132 | Verv.Peugeot Partner VS137D (baanstede) | 17 | 18 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
I10046-119 | Verv.8-VXS-70, Fiat Diablo gemeentewerken | 22 | 13 | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | Actief |
I10046-120 | Bode auto Renault Kangoo | 26 | 12 | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | 38 | Actief |
5. ALGEMEEN | ||||||||||
Automatisering | ||||||||||
I10023-101 | Informatiestrategieplan 17-22 tranche 18 | 360 | 0 | 360 | -353 | 0 | 0 | -353 | 7 | Gereed* |
I10023-102 | Informatiestrategieplan 17-22 tranche 22 | 284 | 0 | 284 | -75 | 0 | -194 | -270 | 14 | Gereed* |
I10023-103 | Omnichannel telefonie | 100 | 0 | 100 | -9 | 0 | -69 | -78 | 22 | Gereed* |
I10023-104 | ISV: Wet Openb. Overh | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | -8 | -8 | 23 | Actief |
I10023-105 | ISV: vervanging hardware & storage | 0 | 150 | 150 | 0 | 0 | -69 | -69 | 81 | Actief |
Overige gebouwen | ||||||||||
I10020-102 | Volend.Mus. dak isoleren 1953-100 mm | 20 | 0 | 20 | -11 | 0 | 0 | -11 | 9 | Gereed |
I10018-101 | Renovatie val van urk | 100 | 0 | 100 | -14 | 0 | -51 | -66 | 34 | Actief |
I10020-108 | Kerktoren Raadhuisstr.: renovatie toren | 108 | 0 | 108 | -4 | 0 | -64 | -68 | 40 | Actief |
Overige | ||||||||||
I10004-100 | Renovatie Algemene begraafplaats Edam | 180 | 0 | 180 | -73 | 0 | 0 | -73 | 107 | Actief |
I10001-100 | Vervanging AED's | 45 | 0 | 45 | -20 | 0 | -10 | -30 | 15 | Actief |
Totaal | 57.672 | -21.600 | -7.082 | -8.945 | -37.626 | 20.045 |
In de kolom status wordt onderscheid gemaakt tussen:
- Actief - krediet loopt nog en activa is nog niet in gebruik genomen
- Gereed - krediet wordt afgesloten en activa is in gebruik genomen
- Gereed* - krediet is in gebruik genomen maar er worden nog een aantal facturen verwacht. krediet blijft daarom nog wel beschikbaar.
- Grex - krediet is omgezet in grondexploitatie
Rechtmatigheid
Overschrijdingen van kredietbedragen komen op enkele plekken voor. Met name bij riolering is meer uitgegeven dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat een aantal projecten sneller tot uitvoering zijn gekomen dan voorzien was. Uiteindelijk worden deze lasten gedekt via de voorziening riolering en heeft dit geen effect op saldo begroting. Deze overschrijdingen worden opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering, bij de rechtmatigheidsverantwoording.
Een aantal kredieten kent een onderbesteding. Dit komt omdat de kosten uiteindelijk lager uit zijn gevallen dan rekening mee werd gehouden bij de aanvraag van het krediet. Dit blijft altijd een schatting.
Bij containerwoningen is sprake van een flinke onderschrijding. Dit komt omdat in de kredietaanvraag uitgegaan werd van een volledig kostprijsverhogende btw. Echter blijkt een deel van de btw terugvorderbaar te zijn. Dit leidt op het totaal investeringsbedrag tot een verlaging van de kosten.
De jaarschijfkredieten vloeien in eerste instantie voort uit de beleidsplannen. HIerop kunnen bijstellingen worden gedaan op basis van actualisaties van de planning. Voor jaarschijfkredieten is het de bedoeling dat deze volledig worden besteed in een boekjaar en daarna gereed gemeld worden. In de jaarrekening wordt daarom de jaarschijf 2024 afgesloten, alleen lopende verplichtingen worden hier nog op afgerond in 2025. Indien restantkredieten moeten doorschuiven, wordt dit via de P&C bijstelling van het begrotingsjaar aan de raad voorgelegd. Het doorschuiven van kredieten dient goed gemonitord te worden door de jaren heen. In de voorjaarsnota 2025 wordt een voorstel gedaan om de restantkredieten opnieuw beschikbaar te stellen en toe te voegen aan de jaarschijf 2025.